CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, April 25, 2011

Monday Monday

This year aku dah 10 tahun dlm company ni. one thing aku pasan, aku dah takde desire kerja sini lagi. especially skrg aku rasa sgt tertekan dgn benda2 yg bagi LK ‘isu dignity’ dan rasa tu melarat ke perasaan malas. dulu every day aku akan kerja all out. skrg…mcm dah lesu. serius. tu yg lately ni aku byk curi2 main game. one time dulu aku ingat aku pregnant kot sbb rasa penat sgt. tapi tak jugak. so conclusionnya ialah desire kerja dah takde. so what to do now? minta guidance pada Allah. he will have the best answer.

On the house front. aku tak sempat packing lagi..huarghhh!! last weekend konon nak buat. cehh..last2 tak jadi. sbb apa ye? oh ya, Saturday gi jalan. Sunday pun gi jalan. so bila masa nak packing. isshhh…nak start kemain susah. LK dah warning dah, by Wednesday dia akan panggil lori. erkk!! so how? help me!!

Oh ya, kami dah belikan Lapoo bebek. ye la dulu kan aku janji nak belikan dia sebab kes dia tu kan? so janji pada diri sendiri kenalah ditepati. memula igt nak tunggu revo. tp byk dah pakai utk baiki rumah. budget sudah agak lari sikit. anyway, rezeki bonus pun ada stok lagi skit2, korbankanla dulu gelang aku tu. next time esos ke rezeki lain ke bleh beli…bebek lagi penting…sbb Lapoo suka. dok tingat muka dia dlm keta waktu kitorang kuarkan dari kotak tunjukkan dia bebek. not trying to exaggerate la tapi muka dia macam tak percaya. maybe dia berckp dlm hati “aik, apasal bebek tok mum ada dlm keta? slalu kat umah tok mum?” bila aku ckp on and on “ini bebek echa. ini bebek echa..” suka nampak dia trus takmo lepas. sebak aku tengok reaction dia. berbaloi beli. kami ni bukan jenis parents yg suka beli toys yg mahal2 utk anak. toys yg paling mahal yg penah dibeli pun toys bunny bergerak yg taruk bateri tu yg harga dlm rm20 kot (which skang dia pun tak pandang langsung). selebihnya wandad, tokmum, uncles dan aunties dia belikan dia toys yg rasa aku macam mahal la gak waktu birthday dulu. everytime aku keluar jenjalan pun aku akan make sure belikan dia buku2 atau cd lagu rather than toys. so skrg collection buku dan cd dia dah berkotak-kotak. collection toys dia sekotak je tak byk mana pun. aku harap dgn pembelian yg paling besau untuk Lapoo ni, akan menyuntik semangat dia utk belajar lagi. LK masukkan byk apps utk learning toddlers. ada flash cards, countings, colourings, phonics…mcm2 la program utk jana minda dia. aku pasti it will be worth the buy. sbb research ckp, toddler punya otak akan berganda antara umur 1-3 tahun ni. learning absorbtion akan paling byk time ni. so aku kena maximize learning experience utk Lapoo sbyk yang mungkin. bukan la niat aku nak jadi parents yg nak suruh anak belajar 24/7 tapi era education skrg aku tgk sgt la competitive. aku baca magazine young parents, publishing dari Singapore rata2 dok citer pasal education system, education method even discuss good school requirements utk anak2 yg baru umur tak sampai setahun pun! memula aku rasa macam gila la sbb anak kecik sgt, takkan la nak paksa belajar kot. aku ajar Lapoo pun setakat ABC, 123, doremi. dok pikir takkan la dia boleh tau sampai habis kot. takut dia overload of info. lagipun tgk kengkadang dia mcm tak baper heran bila aku dok bilang ngan dia bila naik turun tangga memula dia baru boleh berjalan dulu. tapi….one day tu, aku dgr Lapoo nyanyi sendiri lagu ABC sampai Z ok! siap ada ending “now I know my ABC, next time won’t u sing with me”. dlm bahasa dia tapi rhythm dan melody dan pronounciation yg lebih kurang sama. Lapoo even boleh kira 123 sampai 10 bila naik turun tangga sendiri dgn sangat happy. dalam English dan mandarin. dan byk lagi lagu2 nursery rhymes english dan mandarin (sekali dgn lagu cantanose leslie cheung!) how she heard all this? through taska obviously tapi aku suspect jugak mostly through youtube yg dia dok tgk dari bebek tok mum, through cd2 lagu dlm keta yg aku slalu dok pasang without fail since dia umo 11 bulan, through lagu2 yg aku dok nyanyikan kat dia everytime dia nak mandi, makan, tido. dulu dia dgr senyap2 ajer. tapi skrg dia nyanyi skali dgn penuh bersemangat. walaupun buah butir mostly berterabur. tapi rhythm dan melodi tak pernah lari. benda2 ni buat aku fikir yg dia memang sgt bersemangat nak belajar. dan paling dia suka belajar melalui nyanyian. sgt excited! I hope the bebek will do the trick! *wink*

0 comments: