CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 9, 2008

Memasak??? Biar Betul Labu???

Petang semalam amek resepi masak lemak cili api dari Kak Ina. Pastu balik singgah pasar juadah dato keramat beli murtabak suberi. Murtabak tu je yang aku rasa sedap antara sumer-sumer murtabak dalam dunia ni...yang lenlain hampeh je...samada terlebih tepung, terkurang daging, tertawar, terbanyak sangat bawang atau terkecik sangat. Sumer ada ter ter la. Tapi murtabak suberi is first class gitu. Then ingat nak beli kuih-muih kat aman...tapi isshhh...malas la sebab takut bazir lak sebab dah beli murtabak sampai 2 keping dah. nafsu-nafsi ni kena kawal sikit. LK lak terasa nak minum cendol, so beli la cendol yang kecik kat satu mamat ni. Okay gak dia punya sedap kira rasa la sumer bahan-bahan. Balik umah je terus aku berwrestlng kat dapur tumbuk cili, bawang, kuarkan ayam, perah santan, potong kentang, goreng bendi...phewww!!! penat siot memasak nih ekk? Tu pun baru 2 lauk je. Aku sebenarnya takleh masak banyak-banyak sangat. LK tak bagi over masak sebab dia kata kalau banyak sangat lauk nanti aku jadi tension pastu end up grumpy nak marah-marah dia sebab aku dah penat sangat. Yeker camtu..? Ntahla...aku pun tak pasan. Tapikan, sejak bulan puasa ni, semangat aku nak memasak jadi cam berkobar-kobar satu macam la. Dulu aku palingggggggg tak suker memasak. Paling benci la kira. Pandai makan je, masak kureng. Tapi waktu study kat UK dulu aku rajin gak masak. Anyway, kat sana tu aku consider yang aku TERPAKSA masak sebab kalau tak masak nak makan apa? Mana ada makanan halal banyak sangat kat sana. Takkan tetiap hari nak belasah pizza Arab, beriyani Pakistan, fish and chips etc...kopak la poket kalau take away selalu weh. So, aku kena la masak. Apa yang aku tingin nak makan aku kena masak. Kari ikan la...laksa la...tomyam la...mihun goreng la...tapi bila dah balik je mesia, aku start pikir la, buat apa la aku nak susah-susah masak kalau kat kedai dah ada...jadi dari situ la bermula era kemalasan aku memasak. Yela, dulu 2 orang nak masak apa sangat..my opinion la waktu tu. Tapi skang sejak dah kifan ni especially, kena la tanam azam baru. Kena rajin masak. Belasah je masak apa-apa. Bila lagi nak try memasak bagai-bagai kan? Lagipun, bila dah banyak sangat makan kat luar selama ni, rasa macam dah tak best sangat dah....balik-balik makan benda sama jer...kalau sedap tu takpe la jugak...ni kengkadang tu hampeh jer..mahal lak tuh. So, baik la aku masak. Sonok tau sebab at the end orang yang makan tu kalau derang kata sedap....wow!! Tak terkata happy nyer aku rasa penat wrestling kat dapur terus hilang tengok orang menikmati makanan aku sunguh-sungguh :P
Baru la skang aku paham perasaan mama bila time kitorang makan kat satu restaurant ni, let say ada satu makanan baru ni (yang mama tak pernah masak)...dia akan cuba rasa dan pikir-pikir apa ingredient dalam tu dan pastu balik umah dia cuba masak. Dan dia akan masak lagi better, taruk lagi BANYAK ayam, daging, sayur, sumer la lebih dari kat kedai dan jadi lagi BEST LAGI. Skang pun aku rasa lagi bagus aku masak dari kedai...boleh taruk macam-macam lagi. And then, bila lagi nak tunjuk skill kan? Ini la masa dia iya dak???

Masak lemak cili api ayam. LK kata sedap tapi aku frust sikit sebab aku kurang kacau kuah dia (aku ingat 10 minit kacau tu kira dah lama) jadi di cam ketul-ketul sikit...bak kata Kak Ina, kalau kurang kacau nanti dia nampak macam basi...a'ah...betullaa....

2 comments:

B in the House said...

Walau nampak mcm basi...tapi menyelerakan....bubuh dau kunyit tak...waduh kalau bubuh mesti lagi wangi...bila yer nak dpt rasa masakan u....hehehhe....

kalau nak cuba masak darat nanti i minta resepi dari mak mertua...mcm masak gulai jugak tapi letak cili kering dan kerisik.....

Sesuatu yang lain...

smurfette said...

tu la, nanti nak try la masak darat tu. kena beli daging tetel sedap kan...?