CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, July 27, 2009

Nesting Instinct

Last Saturday was my lazy day. Bangun pagi tengok tv sampai kul 2.30pm. Tak mandi tak haper. Dok lepak atas sofa depan tv relax-relax tak terasa nak kemas rumah langsung! Normally routine hari Sabtu aku mopping, dusting, scrubbing rumah sampai lebam. Tapi ari tu macam malas jer nak buat sumer. Tetiba terpikir, ni kalau dah next month bila dah ada baby aku dah tak boleh nak relax macam ni lagi. So, relax je la ari ni smurfette...then bila dah petang skit (kepala pun rasa macam dah bengap bangat sebab dah lewat tak mandi, still in PJs, rambut kusut masai bagai) aku pun dengan langkah berat mandi jugak. Pastu perut dah main lagu dangdut mintak isi. Cecepat siap-siap dan gerak gi Ampang Point. On the way, dok pikir, nak makan apa ek? And then teringat lak nasik ayam kat food court tu. Hmmm…dah lama tak makan kat sana. So, lunching la aku kat sana sengsorang. After that gi beli barang-barang aku, i.e. nursing bra, nursing pad, socks etc. Cari-cari bakul untuk letak baju baby takde la plak. Gi Tesco lak. Sana banyak betul bakul-bakul. Murah-murah lak tu. Apalagi...memborong la patik. Then kat depan Tesco tu ada lak kedai baby nama apa tah lupa aku. Sebelah restoren asam pedas Linda Onn (mak oii...besaunyer poster muka dia…pasan habis minah tu….). Anyway, aku pun masuk la kedai baby tu dan membeli lagi (ishh…selagi tak kuar baby ni...selagi tu la aku ni tak habis-habis menyoping). Tak habis kat situ, tetiba-tiba teringat kedai baby jaya kat Ampang waterfront lak. Dari Pandan Indah ke Ampang aku berdesup. Sana beli baby bath tub. Dan etc etc. Muehehehe….balik umah dah Maghrib, tengok LK pun dah balik dari kerja. Malam tu lepak kepenatan tengok tv ngan LK lepas sort out baby stuff’s dalam bakul-bakul baru tu.

Esoknyer, my nesting instinct really kicks in. Pepagi lagi aku dah kerah LK assemble 2 storage shelves yang dah beli dari Ikea SEBULAN lebih lamanya. Bertukang la kami laki bini mengetuk, memaku segala bagai. Pastu katil single dari second bedroom tu kami angkut ke third bedroom. Storage kayu tadi pun masuk sekali. So, second bedroom aku biar lapang. Takde ada apa furniture letak situ kecuali extra tv ngan meja dia dan satu shelves tinggi. Tu je. Pas cuci bersih bilik tu termasuk mop etc, aku bentang carpet besar. For the time being, bilik ni akan jadi bilik sembahyang. Eventually bilik ni jugak akan jadi bilik doter aku. Maybe toys dia akan letak situ. Later-later aku boleh letak meja dan kerusi comel-comel untuk dia kalau nak main ke baca buku ke. Something like playroom dia la. Dah ada tv boleh la skali kalau dia nak tengok dvd barneys ke hape ke nanti. Bila dia dah besar sikit dan berani tidur sorang, kitorang akan beli set bilik tido yang kiut-kiut untuk dia. Pasal third bedroom tu, kitorang ada projek lain sebenarnyer. Memang bilik tu akan jadi utility room/ironing room/clothing room sebab tu purposely aku letak banyak open storage shelves kat situ. But the other purpose aku letak katil kat situ ialah untuk maid. Yes, I AM BEING FORCED BY LK TO ACCEPT A MAID. A LIVE-IN MAID!! Urgghhh!!! Dah puas aku bergaduh berbalah kuar reason itu ini begitu begini ngan LK naper aku takmo maid. Tapi LK insists jugak. So, dia sudah rancang ngan Mama dan maid tu akan mula kerja 20 hb Ogos ni. Tension la aku. Maid tu kawan maid Mama. She’s 40 years old (which is ok sebab muda sangat aku takkan nak punya sebab nanti dia menggedik aku akan nyampah). She got grandchildren already so she knows how to take care of babies. And she’s a good cook (kata maid Mama la…) Plan untuk hantar baby aku ke rumah Mama terpaksa cancel la jawabnyer. Memang sejak dulu aku agak berat nak hantar sana tapi Mama insist jugak (tu pun sebab Mama dengar awal-awal dulu aku kata aku nak hantar baby aku ke nursery so dia tak sampai hati). Sebenarnya aku prefer Mama jadi weekend granny je. Tak terniat nak bagi Mama obligation untuk dia jaga baby aku HARI-HARI, sebab for me, now is the time for her to rest. Yela, aku tengok pun Mama sebenarnya dah sibuk sangat ngan kelas-kelas dan aktiviti ngan kengkawan dia dan aku rasa dia memang tak boleh cope nanti. Maid dia pun, tak boleh nak assist sangat sebab dia kerja banyak around the house. So kalau nak tengok-tengokkan baby memang takkan menang tangan la. Macam aku kata tadi, aku pun memula plan nak hantar baby ke nursery Ann Pusaka. No maid, no babysitter, no malay oriented nursery. LK setuju no. 2 and 3 tapi dia selalu suruh aku ponder no. 1. Dia kata kalau ada maid, kita can kill many birds with one stone. Maid boleh kemas rumah, masak dan jaga baby. Aku lak especially tak setuju ngan no. 3. Alasan aku ialah aku tak nak anak di besarkan oleh orang indon. Aku tanak nanti dia end up cakap indon. Atau karang anak aku sayang kat maid tu lebih dari aku nanti cemana?? Sebab most time macam banyak ngan maid. Isshhh...my worse nightmare. How la other people can do this and I cannot, I dunno lar…At least kat Ann Pusaka yang jaga dia nanti ialah Indian granny aged 60+ years old. Aku lagi prefer arrangement camtu. Lepas berontak dan berontak dan berontak dan fikir, fikir dan fikir lagi, in the end, LK bagi kata putus “U just follow my instruction only. I know what I’m doing” Then…u tell me la….apa mau kata lagi??

0 comments: